Tuesday, December 9, 2008

Pengalaman membuat liputan di zon bencana @ tragedi


Aku (kanan sekali) sewaktu peristiwa tanah runtuh di Southern Leyte, Filipina

membuat liputan di tragedi dan bencana alam bukan satu kerja yang mudah

lebih ‘tension’ lagi bila editor di pejabat selalu memberi tekanan kepada wartawan-wartawannya agak menghasilkan cerita yang eksklusif dan menarik perhatian pembaca atau penonton

sebagai wartawan senior, aku terkadang simpati kepada wartawan-wartawan muda yang dihantar untuk membuat liputan di kawasan-kawasan sebegini

aku pernah lihat wartawan yang tak tidur semalaman kerana risau jika terlepas bahan-bahan menarik hingga ada yang sanggup merayau sorang diri di celah mayat dengan harapan dapat menghasilkan satu story eksklusif

malangnya story tak dapat, penat yang lebih…malah siap demam kerana terkena badi mayat, apa makna semua ini?

tak kurang juga rakan wartawan yang tidak mahu bercampur sesama rakan media kerana takut berita-berita yang ditulisnya dapat ‘dihidu’ oleh rakan-rakan wartawannya yang lain

aku cukup masak dengan situasi ini, terus terang aku sangat menyampah dengan gelagat manusia seperti ini

aku tahu, semua orang mahu menulis cerita yang terbaik tetapi ini tidak bermakna semangat berpasukan atau es spirit de corps di antara sesama wartawan diketepikan begitu saja

di zon bencana terutama di luar negara, mahu tidak mahu semua wartawan tak kira sama ada di bawah satu organisasi atau sebaliknya perlu bekerja sebagai satu pasukan

aku sendiri selalu mempunyai story-story eksklusif dan adakalanya juga aku terlepas atau miss story-story menarik, tetapi itu tidak bermakna aku perlu jadi ‘kera sumbang’

aku masih ingat, sewaktu aku di Utusan Malaysia, pesaing aku sudah tentu wartawan dari Berita Harian

bagaikan kebetulan, aku sering bersama-sama wartawan Berita Harian, Azis Ngah ketika di luar negara

tetapi kami sangat profesional, Azis tidak pernah marah jika aku ada story menarik dan aku juga tidak pernah kecil hati jika Azis mempunyai bahan yang lebih ‘hot’

malah ada satu-satu situasi di mana kami berkongsi idea walaupun kami dari organisasi yang ‘bermusuh’

mengapa? kerana kami insaf kami bukannya Superman. Apatah lagi bila berada di negara atau tempat yang tidak pernah kami jejak sebelum ini

adakalanya ada rakan wartawan pelik kerana walaupun kami saling bersaing, tetapi kami tidak kisah sekiranya perlu tidur di khemah yang sama malah berkongsi makan mee segera

di sini aku teringat pepatah orang tua-tua, orang tamak selalu rugi




aku ingin berkongsi pengalamanku dengan seorang wartawan yang kononnya hebat, boleh dikatakan setiap hari ada saja berita menarik yang ditulisnya sedangkan kami boleh dikatakan berada di tempat atau zon bencana yang sama

dek kerana storynya yang menarik, kami wartawan yang lain sering dimaki editor di Malaysia kerana kononnya dikatakan pemalas dan tidak tahu menulis cerita yang ‘catchy’

si wartawan ini pula tak habis-habis dengan keegoaannya, nak jalan sorang diri, nak cari berita seorang diri, nak menaip seorang diri, kononnya ‘independent’

entah di mana silapnya, suatu hari dia terlepas satu berita besar sedangkan kami semua mempunyai cerita tersebut

akhirnya dia dipanggil pulang ke Malaysia serta-merta dan digantikan dengan wartawan lain, nah, siapa rugi?

inilah sikap wartawan yang kononnya profesional tapi hakikatnya profesional taik kucing!

macam-macam hal kan…

Pada mana-mana wartawan yang ‘terpilih’ untuk membuat liputan di kawasan bencana, bersedialah untuk ‘berhati kering’

hati kering dalam hal ini maksud aku bersedialah untuk melihat pelbagai ragam dan keadaan yang akan menyentuh perasaan, naluri dan jiwa

sepanjang pengalaman aku berada di zon bencana, tak terkira berapa kali aku menangis, meraung dan tak kurang juga dirundung seribu satu macam ketakutan

memang aku lelaki, zahirnya kelihatan gagah, tetapi dalam apa keadaan sekali pun aku adalah manusia yang punya hati dan perasaan



di Pulau Nias aku pernah melihat sepasang suami isteri yang mayatnya ditemui berdakapan, di Selatan Leyte Filipina aku melihat bagaimana seorang tua yang mayatnya ditemui di atas bangkai seekor babi, di Aceh aku melihat bagaimana mayat seorang bayi yang puting getahnya masih melekap di bahagian mulut (gambar di atas)

Nah sekarang tolong katakan padaku, pondankah aku bila tiba-tiba airmata ini mengalir di pipi?

tolong katakan padaku, hinakah aku jika aku meraung dan meratap bagai anak kecil yang kehilangan ibu?

Di tempat bencana juga mengajar kita melawan fobia dan ketakutan dengan sendirinya

Aku ni boleh tergolong dalam kategori penakut, itu aku ngaku aje kat sini. Jangan harap aku nak jalan sorang-sorang kat kawasan kubur di kampung aku terutama bila malam menjelma

tetapi di kawasan bencana, kita tiada pilihan.

Aku pernah mandi di perigi sedangkan ada beberapa mayat ada di depan perigi tersebut, aku pernah tidur di rumah buruk sedangkan di bawahnya ada mayat yang belum dikutip, aku pernah makan dan minum di bilik mayat sedangkan ditepi ku ada sekujur mayat yang sedang di bedah siasat.

Nah, katakan padaku, adakah aku boleh dikategorikan sebagai manusia paling berani di kalangan korang?

Katakan padaku, adakah aku punya ilmu sakti dan tangkal dari tujuh bomoh terbaik di Malaysia?

Jawapannya adalah…sekali lagi aku tiada pilihan.

Oleh itu simpanlah segala kesedihan, simpanlah segala ketakutan…dalam zon bencana, semua ini adalah seiring.

Semua kita perlu berhati kering!

No comments: