Tuesday, December 9, 2008

kenangan di Zanzibar Island, Tanzania

Orait, la ni aku nak citer pengalaman aku melancong di Pulau Zanzibar yang terletak di Kepulauan Hindi, aku gi ngan saper? Ngan bebudak Petronas Adventure Team tu ler, saper lagik.

Zanzibar is an archipelago made up of Zanzibar and Pemba Islands, and several islets. It is located in the Indian Ocean, about 25 miles from the Tanzanian coast, and 6° south of the equator.

So kami amik feri dari Tanzania dan sampai kat sana selepas 4 jam belayar (feri dier ala2 feri Langkawi)

Zanzibar Island (known locally as Unguja, but as Zanzibar internationally) is 60 miles long and 20 miles wide, occupying a total area of approximately 650 square miles.

Yang menariknya pasal pulau ni becoz it is characterised by beautiful sandy beaches with fringing coral reefs, and the magic of historic Stone Town - said to be the only functioning ancient town in East Africa.

Lebih thrill, aku sewa motor scrambler dan pusing pulau ni sorang2 wa cakap lu.

Pernah satu ketika ada sorang mamat Afrika ni tahan aku kat tepi jalan dan minta tumpang motor konon bini dia sakit tapi arah yang dia tunjuk menghala kat hutan, boley?

Menyedari dia ada intention nak PAU aku maka aku pun terus tolak dia daripada atas motor, heheh, silap orang le! Lepas tu tak reti2 nak speed, aku langsung tak tgk belakang lepas tu

Btw, i’ll miss u Zanzzibaaaarrrrr, muah!

No comments: