Tuesday, December 9, 2008

Kota Medan


SEBENARNYA segan gak buat entry ala-ala catatan pengembara kali ini

Member-member aku bukan main lagi update blog dari Qatar, dari Moscow, alih-alih aku update dari Indon je, huaaarggghhh!!!!

Tapi xda hal, kalau tak dulu aku pun sepatutnya ikut diaorang gak cuma banyak benda kat opis membuatkan aku ‘hold’ dulu, lepas Nias aku akan balik jap ke KL sebelum keluar lagi. Xpa, bak filem Tamil, hero kalah dulu, muhahahaha

Lega rasanya bila mendapat tahu gang2 aku yang lain dah selamat sampai destinasi mereka. Gud luck dan selamat bekerja guyzz.

Tapi bagi memastikan disiplin penulisan dipatuhi, aku tulislah juga sikit pun walaupun kat Indon je, hehehe

kami tiba di Medan, Indonesia tepat jam 1 tengah hari. Mendarat saja di lapangan terbang Polinia (yang sedang dibaik pulih akibat terbakar itu) aku dan Razlin terpaksa meninggalkan rakan-rakan di sebuah restoran di situ kerana terpaksa menapak punyalah jauh untuk membeli tiket kapal terbang ke Pulau Nias pula

Malang sekali kerana kami hanya dapat penerbangan pada hari Isnin kerana kehabisan tiket. Nampaknya pulau yang mundur itu semakin maju sekarang. Aku difahamkan sejak gempa bumi tempoh hari, Pulau Nias semakin membangun dek perhatian masyarakat antarabangsa.

Bayangkan daripada hanya satu penerbangan sehari, kini jumlahnya bertambah kepada empat. Kalau dulu hanya Merpati Airlines bersaiz Fokker 12 tempat duduk, kini berganti dengan Fokker yang boleh memuatkan lebih 50 penumpang. Kalau dulu hanya Merpati Airlines yang ’sudi’ ke sana, kini Riau Airlines pun melebarkan sayapnya ke pulau terpencil itu.

Di sebelah petang, kami ‘menjenguk’ sebentar ke kota Medan. Aduh, sakit kepala otak dengan bandar yang berkepadatan 3 juta penduduk ini! Dengan jalan rayanya yang ‘macet’, orang bertali arus, hon kereta sana-sini, memang menyesakkan fikiran yang serabut ini.

Jangan hairan sekiranya kenderaan di sini banyak yang mewah-mewah dan kawasan kediamannya pula terdiri daripada rumah banglo-banglo besar, ini kerana ramai golongan saudagar keturunan Cina menetap di Medan.

Medan juga tempat tumpuan orang Malaysia yang hendak bercuti. Dalam erti kata lain, datang ke Medan ini tak terasa sangat datang ke Indonesia, macam kat Malaysia gak la.

Kami hanya di bandar sekitar dua jam saja sebelum pulang ke hotel semula. Lepas makan kat sebuah restoran nasi padang dan makan malam di sebuah warung tepi jalan masing-masing dah ‘flat’.

Sebelum tarik selimut, sempat jugaklah melihat gelagat anak-anak muda Indon berhibur dengan dangdut mereka. Sambil dok berfikir bahan yang hendak dirakamkan, sedar tak sedar, mata dah makin kecil.

Akhirnya tiba saat paling dinantikan, tidurlah, apa lagi, zzzzzzzzzzzzzzzz……..

No comments: