Tuesday, December 9, 2008

Ketua Polis Kuala Lumpur yang cool..


Lepas tiba dari KLIA malam tadi, beberapa orang geng press ajak aku menyertai operasi buru penjenayah di Lorong Hj. Taib

turut hadir dalam operasi itu ialah Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Sabtu Osman. Beliau yang juga bekas komander Unit Tindakan Khas (UTK) dan bekas pegawai kanan Komando 69 itu ternyata tenang saja orangnya, rileks dan cool.

Malam tadi ramai juga yang ditangkap, ini belum termasuk dua lelaki yang ditembak di Mount Kiara.

Lepas habis operasi, Datuk Sabtu ajak kami lepak dekat sebuah warung di Bukit Bintang. Selain kami berempat, turut sama lepak adalah pemandunya dan seorang detektif kanan Cawangan Kongsi Gelap dan Maksiat (D7), Sarjan Zek.

Banyak yang kami bualkan terutama mengenai kehidupan peribadi masing-masing.

Datuk Sabtu menceritakan adakalanya tidurnya terganggu sejak menjawat jawatan Ketua Polis berikutan pelbagai kes jenayah dan demonstrasi di ibu kota dan Sarjan Zek yang fasih berbahasa Cina itu menceritakan pengalamannya selama lebih 10 tahun menyamar sebagai pelanggan ketika hendak memberkas pelacur asing di hotel-hotel eksklusif di tengah bandaraya

Kami hanya pulang ketika jam sudah menghampiri pukul 5 pagi. Di saat kami semua dah menguap, Datuk Sabtu dan Sarjan Zek masih tidak pulang ke rumah sebaliknya terus menjalankan tugas mereka masing-masing.

Aku tak tahulah pukul berapa diaorang tidur, pukul berapa diaorang bangun, pukul berapa diaorang mandi.

Inilah pengorbanan seorang pegawai polis. Yang kita tahu kutuk, kutuk, kutuk.

Aku malu sendiri.

No comments: